Kampania Google ADS nie może obyć się bez wskazania słowa kluczy, niezbędnych do wskazania wyszukiwań klientów. Ale, czy wiesz, że ich poprawny dobór to tylko element całego procesu, który ma w efekcie doprowadzić do sukcesu Twojej kampanii? Tworząc kampanie Google ADS wszystko ma znaczenie. Szczególnie, że odpowiednie dopasowanie fraz kluczowych pozwoli kontrolować to, przy jakich zapytaniach wyświetlą się reklamy. Co więcej, to dopasowanie do wyrażenia, jest jedną z czterech dostępnych opcji. Ponieważ poza tą funkcją, możesz wykorzystać przybliżone dopasowania, jego modyfikacje, a nawet wybrać dopasowanie ścisłe. Każde z tych dopasowań ma swoją specyfikę i określone zastosowania.
Czym jest i jak działa dopasowanie do wyrażenia?
Dajmy na to, że chcesz pozycjonować się, jako agencja reklamowa i dopasowanie do wyrażenia oznaczasz cudzysłowem. To umożliwi wyświetlanie przygotowanej przez Ciebie reklamy tych użytkownikom, którzy wpisali w wyszukiwarce zapytanie, zawierające wskazaną przez Ciebie frazę. Co więcej, przed wskazaną frazą lub po niej mogą występować dodatkowe wyrazy. Najważniejszą kwestią jest to, aby bez zmian pozostawała kolejność samej głównej frazy. Pamiętaj, że Twoja reklama nie będzie się wyświetlać, jeśli jakieś słowo dodane zostanie w środku wyrażenia.
Jednak zawsze jest wyjątek od reguły. W tym wypadku są to zbliżone odmiany wyszukanego słowa. Oznacza to, jak wcześniej zostało wspomniane, że w dopasowaniu do wyrażenia to, co znajdzie się w cudzysłowie, musi pojawić się w niezmienionej formie, aby reklama się wyświetliła. Jednak Google wprowadził zmianę przy opcjach dopasowania, wprowadzając „zbliżone odmiany” wyszukiwań, które nieco rozszerzają kryteria działania dopasowania do wyrażenia (i innych dopasowań).
Według Google taki zabieg ma pozwolić na dotarcie do tych użytkowników, którzy szukają Twojej firmy za pomocą fraz, które są podobne do wybranych przez Ciebie słów kluczowych, ale nie są takie same. Czyli, w grę wchodzą błędy pisowni, formy liczby pojedynczej lub mnogiej, wyrazy pokrewne (np. „reklama” i „reklamowe”), skróty lub akcenty. Zmiana ta jest jak najbardziej pozytywna, ponieważ pozwala ograniczyć liczbę słów kluczowych w kampanii, nie zmniejszając jej zasięgu. Zmianie nie ulega, zaś podstawowa zasada dopasowania do wyrażenia, czyli zachowanie kolejności wyrazów.
Co do kampanii w języku angielskim lub innym, zmiany idą o krok dalej. I nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że wywołało to niemałą burzę w branży. A to dlatego, że algorytm Google dopuszcza wyrażenia z innym szykiem wyrazów o tym samym znaczeniu, dodane lub usunięte słowa funkcyjne (przyimki czy spójniki), synonimy, parafrazy, a nawet słowa z taką samą intencją. W efekcie marketer nie ma kontroli nad tym, jakie wyszukiwania powodują wyświetlenie reklamy.
Wykorzystywanie w Google ADS dopasowania do wyrażenia
Jak już zostało wspomniane, dopasowanie do wyrażenia pozwala na szerszy zakres wyszukiwań. Łącząc elastyczność dopasowania przybliżonego i precyzję dopasowania ścisłego. Co na końcu umożliwia uzyskać spory zasięg przy wciąż sporej szansie na interakcję czy konwersję. Trzeba sobie jednak zadać pytanie, kiedy warto sięgnąć po dopasowanie do wyrażenia? Możliwości jest kilka. Przede wszystkim:
- W pierwszej fazie prowadzenia kampanii. Wtedy najlepiej użyć najpopularniejszych słów kluczowych w dopasowaniu do wyrażenia, pozwoli to oszacować, jaki jest ich faktyczny potencjał. Szczególnie do dalszej optymalizacji.
- Tworzenia grupy reklam ze słowami kluczowymi wyszukiwanymi przez Twoich klientów. Do określenia nowych słów kluczowych do kampanii, pomocna będzie sekcja „wyszukiwane hasła”. Zawierająca frazy, jakie wpisali użytkownicy, którzy kliknęli już Twoje reklamy. Ich wykorzystanie pozwoli dotrzeć do osób, które będą skłonne kliknąć w Twoją reklamę.
- Używania dopasowania do wyrażenia, to oznacza, że jeśli zależy Ci na zwiększeniu współczynnika klikalności (CTR). Wykorzystanie dopasowania do wyrażenia zwiększy prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy i zmniejsza liczbę niechcianych wyświetleń.
- Wykorzystując różne dopasowania w tej samej grupie reklam. Trzeba pamiętać, że każda z opcji dopasowań ma swoje wady i zalety. Z tego względu powinno się używać kilku z nich w każdej grupie reklam. To samo słowo kluczowe w różnych dopasowaniach może charakteryzować się innym wskaźnikiem jakości i dawać inne rezultaty.
Jeśli jednak chcesz skorzystać z innych form dopasowania, warto abyś wykorzystał je wtedy, kiedy perfekcyjnie znasz swoją grupę docelową albo po prostu wiesz, jakie słowa kluczowe konwertują. Postaw na dopasowanie ścisłe oraz jeśli planujesz dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.